آیا در دروان کرونا باید فتق را عمل کرد؟

آیا در دروان کرونا باید فتق را عمل کرد؟

 

آیا در دروان کرونا باید فتق را عمل کرد؟

جراحی فتق های شکمی اعم از فتق های کشاله ران، نافی و جدار شکم به 2 صورت اورژانسی یا غیر اورژانسی هستند.

اکثر عمل های فتقی که انجام می شود غیر اورژانسی است. مواردی که اجزاء شکم مانند روده یا چربی داخل شکم در فتق گیر کند، آن زمان عمل جراحی فتق اورژانسی می شود؛ در این موارد در دوران شیوع بیماری کووید 19 و یا در زمان معمول، فرقی نمی کند، بیمار باید اورژانسی تحت عمل قرار گیرد. زیرا  فتقی که  گیر کرده است اگرعمل نشود (به خصوص در گیر افتادن روده این موضوع مهمتر است زیرا  روده ها در معرض سیاه شدن قرار میگیرند ) بیمار در معرض خطر مرگ قرار می گیرد.

پس بیماری که ناراحتی فتق دارد و درد ناگهانی پیدا می کند حتما باید به اورژانس مراجعه کند تا پزشک  با انجام معاینات مطمئن شود فتق  گیرکرده  است یا نه و اگر این اتفاق افتاد بود در هر شرایطی حتی زمان شیوع بیماری کووید19 نیز بیمار باید تحت عمل قرار گیرد.

 

در دوران شیوع کرونا اعمال جراحی فتق غیر اورژانسی باید انجام شود یا خیر؟

در حقیقت ما نمی دانیم که دروان شیوع کرونا تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و چند ماه یا چند سال طول خواهد کشید. به هر حال بیماری که مشغول فعالیت است و ناراحتی فتق برای او آزار دهنده و دردناک است و هر زمان که مشغول کار می شود ناراحتی و درد او تشدید پیدا می کند و فتق بزرگ تر می شود؛ این بیمار بهتر است با رعایت پروتکل های ( شیوه نامه ها)  بهداشتی عمل شود اما  بهتر است در زمانی که دردوران پیک ( اوج) شیوع کرونا است مدت زمانی را صبر کند تا  پیک ( اوج) شیوع کرونا کاسته شود ؛سپس برای انجام عمل اقدام نماید. به عنوان مثال اگر در حال حاضر در پیک (اوج ) سوم کرونا قرار داریم بیمار 20 روز الی 2 ماه دیگر صبر کند سپس به پزشک، مراجعه نمایند. اما نباید این تصور ایجاد شودکه من زمانی به پزشک مراجعه میکنم که شیوع کرونا به پایان رسیده باشد . زیرا اصلا مشخص نیست که شیوع کرونا چه زمانی به پایان خواهد رسید.

برخی از فتق های خیلی کوچکی هستند که دردناک نیستند و بیمار را اذیت نمی کند، در این موارد بیمار می تواند یکسال الی 2 سال صبر کند و بعد از دوران کرونا برای معاینه ودر صورت نیاز ترمیم فتق به پزشک جراح مراجعه داشته باشد.

 

در دوران شیوع کرونا اعمال جراحی به صورت لاپاراسکوپی بهتر است یا به صورت اعمال جراحی باز ؟

اوایل شروع کرونا انجام اعمال جراحی به صورت لاپاراسکوپی مورد استقبال قرار نمی گرفت زیرا احتمال داده می شد که در صورتی که بیمار کرونا داشته باشد به پرسنل انتقال پیدا میکند ولی در حال حاضر این موضوع زیاد مطرح نیست و اعمال جراحی هم به صورت باز و هم به صورت لاپاراسکوپی قابل انجام است.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


روش های جراحی فتق
عمل چگونه انجام میشود ؟
چه آمادگیهایی مورد نیاز است ؟
آیا شما نیاز به جراحی لاپاراسکوپی فتق دارید؟؟
بیمار آقای 54 ساله که قبلا به دلیل تومور روده بزرگ توسط یکی از همکاران تحت عمل جراحی شکم (لاپاراتومی) قرار گرفت بود
خانم ۵۷ ساله ای که یکسال قبل بر اثر شکستگی ناحیه لگن، تحت عمل جراحی ترمیم ناحیه لگن قرار می گیرد.

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل
error: Content is protected !!
سوال دارید؟